torsdag den 31. marts 2011

Skoledag i Piggott

Sandra havde lavet dejlig morgenmad med scrambled eggs, bacon etc., så vi var klar til en lang skoledag fra 8.00-15.10. Jeg fulgte Astrid og Aksel i Elementary School, mens Ane skulle følge først Larerick og siden Sandra på Highschool. Vi blev fulgt på vej af Sandra, der var gode venner med inspektøren på skolen for 1.- 7. grade. Aksel blev vist hen til en klasse med jævnaldrende, der skulle begynde dagen med gymnastik og jeg fulgte med Astrid til en klasse for hendes årgang, hvor de havde glædet sig meget til, at vi kom. Vi fandt hurtigt Vind og endda mejeriet på Google Earth, og så måtte børnene ellers stille spørgsmål til mig om Danmark og danske forhold. Og der var meget, de gerne ville vide: Eksempelvis om vi havde Walmarts, om man dyrkede majs i DK, om der var zebraer og om jeg havde været i Japan. De var meget høflige og meget videbegærlige, hvad der jo kun er rigtigt dejligt. Læreren var dog nødt til at stoppe spørgerunden for også at nå noget af dagens pensum, der indbefattede test, læsning, matematik, videnskab m.v. Da jeg forlod Astrids klasse for at se, hvordan det gik med Aksel, sad han og lærte om brøkregning, hvilket han fint kunne følge med i. Han var mere uforstående overfor, at der først var frikvarter kl. 12.00 (klokken var på det tidspunkt kun 9.30, og der havde alene været en lille pause, hvor de skulle stå på række og hvis nødvendigt kunne gå på toilettet). Han klarede sig nu fint og fik i de små ophold også udvekslet lidt engelske gloser med klassekammeraterne. Én havde åbenbart fortalt ham, at nogle af pigerne synes, at han var "hot".

Jeg gik lidt mellem Astrids og Aksels klasser og fik også lejlighed til at tale med nogle af lærerne. Alle var særdeles imødekommende og viste stor interesse. Jeg fik et fint indtryk af en god skole med en god atmosfære og nogle glade elever og lærere. Der herskede god disciplin, og både jeg og de to danske børn registrerede god ro og orden, hvilket vi godt kunne lide. Undervisningen foregik i stor udstrækning fra de elektroniske tavler, hvor læreren skrev opgaver og svar. Børnene fulgte med og var fagligt velfunderede. Der var ikke så megen egen opgaveløsning, dialog og og meningsudveksling, som vi en vant til i den danske folkeskole og formentlig har det betydning for børnenes selvstændighed og ansvarlighed. Jeg blev selvfølgelig spurgt om forskellene og om, hvad jeg synes, der var bedst, og til dét måtte jeg svare, at jeg mener der er fordele og ulemper i begge systemer og at det jo også er forskellig kontekst og samfund børnene oplæres i, hvorfor det ikke giver mening at rate de to systemer mod hinanden. Spændende og lærerigt var det dog, og både for mig og børnene en stor dag, som vi vil huske.          

1 kommentar:

  1. Hej Lotte!

    hvor er det spændende at følge med i!
    Jeg kan godt forstå I ikke læser mails, men jeg vil RIGTIG gerne i kontakt med dig/jer om en vild idé, som jeg er ved at udvikle på, så nu skriver jeg en mail til dig og håber du læser den :-) Sig til, hvis I slet ikke kan forholde jer til nyheder fra Vind, men du står øverst på min liste over mulige partnere i det vilde projekt, så inden jeg går videre til andre vil jeg gerne vide om du/I kan se noget i ideen!!

    Mange hilsner fra Birgitte - (nu går jeg til fællesspisning og jubilæum i LCV)

    SvarSlet