søndag den 24. april 2011

Grand Canyon



Nu er det vel en 10-12 dage siden vi var i Grand Canyon. Men vi har oplevet en masse her på det sidste, så jeg har ikke helt haft så meget tid til at skrive rigtigt.
Vi kom en onsdag aften hvor det var fuldstændigt mørkt. Vi kunne ikke se noget – bare forestille os, at 20 meter længere henne var Grand Canyon, 1,6 km dyb, direkte ned ad! Vi gik ud, og kunne bare skimte et kæmpe hul.
Næste dag besluttede vi at gå en tur ned på 5 km. Hvis man vil gå hele vejen ned, vil det tage 2 dage, så det skulle vi ikke. Selvom stierne er rimelig sikre, skulle man alligevel koncentrere sig om at gå ordenligt på stierne. Man skal ikke gå med lukkede øjne, for 1 meter i den gale retning, og man er på vej ned i døden, arg! Både på vej ned og op, kom der mulddyr gående. Det var sejt at se, hvordan de store dyr bare går i en fin række efter hinanden, på så smalle stier. Mulddyrene fragter alt hvad der skal fra toppen, og ned til bunden i Grand Canyon. Tourister kan også få fornøjelsen af at ride på mulddyrene ned.
Den 5 km lange tur var en fin tur. Det var lige tilpas længde, og der var også tid til pauser. Selvom turen ikke var så lang, fik vi fint fornemmelsen af hvor stort det er. Grand Canyon er 446 km lang, op til 30 km bred, og som sagt 1,6 km dyb. I bunden af Grand Canyon løber Coloradofloden, som er en af de vigtigste årsager til at Grand Canyon eksisterer i dag. Næste dag tog far og mig til et foredrag om hvordan Grand Canyon er opstået. Det var en godt foredrag, så nu kan jeg vist skrive en rimelig geografirapport om Grand Canyon.
Jeg forstår godt hvorfor man hører så meget om lige Grand Canyon, for det er bare så vildt, og så stort. Det er svært at forestille sig hvor enormt det egentligt er. Det er helt klart en oplevelse værd, og noget jeg altid vil kunne huske jeg har set.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar