tirsdag den 26. april 2011

Skal vi blive ved med at se hvaler

Fredag kørte vi til LA området. Vi ville gerne ned til havet og undervejs kunne vi dreje forbi 90210, som nogen kender fra gamle dage. Endeligt kom vi ud til havet og ret hurtigt blev det til Malibu Beach. Et navn vi kender - og som er et ikon blandt surfere og en del kendisser. Vi kørte bare - som vi så tit gør. Så folk og huse af alle slags. Pludselig stod der Malibu Beach Camping. Det tog vi på stedet - incl en udsøgt havudsigt 30 m. over havet, men ganske tæt på. Godt nok turens dyreste campingsovernatning, men ubetinget også med den bedste placering - 180 graders frit udsyn til Stillehavet.

Udsigt til pelikaner og The Pacific....
En god nattesøvn stimuleret af havet konstante buldren i baggrunden, blev afløst af en dejlig morgenløbetur på stranden. Mellem vand og dejlige strandhuse. Nogen bygget for længe siden og holdt i samme stil. Andre udsat for dyre forvandlingsnumre og nu udstrålende det moderne og ekstravagante. Retur til resten af familien, der nød morgenmaden med omtalte udsigt. De havde selvfølgelig set delfiner og søløver. MEN, de havde også set hvaler. Jeg fik også lavet en tallerkenen med den dejlige morgenmad vi efterhånden har fået for vane at lave. Nu var jeg klar til at spise og holde øje.

Det er nærmest mediterende bare at sidde der og kigge på det fantastiske hav. Jeg så også delfiner og søløver. OG pludselig så jeg også en stor hval tømme sit åndehul, en stor ryg og en halefinne. Aksel og jeg blev på bænken en time mere, mens alle tre piger tog en lang strandtur.

Jeg takkede campingmanden for den fine oplevelse det var at overnatte her. Han var overrasket over, at vi havde set hvaler og fortalte, at der faktisk var bedre mulighed for at se dem lidt længere mod vest, hvor en tange går tæt på deres sædvanlige rute. Det måtte vi prøve.

Afsted i campingbussen og endnu en ureglementeret parkering ved siden af alle de andre. Vi kiggede på surfere der ventede på "bølgen", mens vi fortsat spejdede efter de store havdyr. Vi kunne se at der var et udsigtpunkt lidt længere henne - så vi begav os på vej. Her begyndte det. Tæt på at være der, kunne jeg, helt tæt på kysten, og kun 30 meter fra nærmeste surfer - se en kæmpe nærme sig havoverfalden. Det viste sig hurtigt at være en fuldvoksen pukkelhval og dens kalv på tur. De blev længe meget tæt på kysten. De legede rundt om et stenrev og gav underholdning for alle pengene. Det var uovertruffent fantastisk.
Spejder efter hvaler - eller surfere...
Endnu en hvalspejder, med fantastiske huse og strand i baggrunden
Retur til bilen efter en enestående oplevelse. Ungerne som oftest forrest og nu kom spejderne retur med meldinger om at politiet holdt ved vores bil. De velstående beboere er åbenbart træt af besøgende og tilkalder derfor ordensmagten. Den flinke officer var led ved at skrive regningen på 45$, men de bliver nødt til at reagere på de opringninger de får. Det var en overskuelig regning - og da rent faktisk billigt for den oplevelse vi lige havde haft.

Næste dag besøger vi det fine Santa Barbara. Vandrer ud på enden af molen sammen med mange andre. En del af dem fanger krabber, og det er mange interesseret i. Vi har før set krabber og kigger i stedet ud over vandet. Vi ser igen de store pukkelhvaler som passerer tæt på kysten igen. Det er vi vist de eneste der ser - og det er igen en enestående oplevelse. Aksel - vores hvalekspert - begriber ikke det er rigtigt - men fornøjes også stort af det fantastiske syn. Vi håber vi igen får fornøjelsen - vi holder i hvert fald øje når vi får lejlighed til det.